.

MAKÜ’de Eğitim Araştırmalarında Metot ve Analiz Sempozyumu Gerçekleştirildi

23.11.2017

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü tarafından düzenlenen, Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nden Prof. Dr. Soner YILDIRIM, The University of Hong Kong' dan Prof. Dr. Jimmy de La TORRE ve Hacettepe Üniversitesi'nden Prof. Dr. Halil YURDUGÜL' ün konuşmacı olarak katıldığı "Eğitim Araştırmalarında Metot ve Analiz Sempozyumu” MAKÜ Konferans ve Sergi Salonunda gerçekleştirildi.

“Ölçme ve Değerlendirme – Metot ve Analiz” alanındaki akademik çalışmaların ve uygulamaların paylaşıldığı sempozyuma MAKÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Durmuş ACAR, Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sibel KARAKELLE, Rektör Danışmanı Yrd. Doç. Dr. Mustafa KILINÇ, akademisyenler ve öğrenciler katıldı.

Sempozyumda ilk konuşmayı Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Durmuş ACAR yaptı.

TÜRKİYE CUMHURİYETİ OKUR YAZARLIKTA CİDDİ ANLAMDA İVME KAZANMIŞTIR

“Nitelikli eğitim ortamının oluşturulması ve bu ortamlarda üretken rekabetçi bir sistem kurulması ve bu sistemin çıktılarının da olmazsa olmazı yine eğitimdir” diyen Rektör Yardımcısı Prof. Dr. ACAR; “Ülkemizde son yıllarda eğitime ciddi anlamda kaynak ayrılmaktadır. 2002’de Türkiye Cumhuriyeti bütçesinden eğitime harcadığı veya ayırdığı para 10 milyar TL. 2017 bütçesinde bu rakam 85 milyar 48 milyon TL. 2017 yılı toplam gayri safi bütçenin 640 milyar TL olduğunu düşünürsek, yaklaşık yüzde 13’ünü eğitim öğretime ayrılmıştır. Dolayısıyla diğer bütün bakanlıkların üzerinde bir bütçe payı ayrılmış. Bu günümüz şartlarında ülkelerin rekabet edebilir ve sürdürülebilirliğini sağlamada bilgini üretilmesi noktasında Türkiye Cumhuriyeti iradeyi ortaya koyuyor. Eğitim öğretimin niteliğini artırmak için harcanan kaynakların çıktısı da önemlidir. Bu çıktıda en önemli husus eğitim öğretimdeki uygulanan metotlar ve analizlerdir. 1900’lerin başlarına baktığımızda okur yazar oranı yüzde 2’lerde iken günümüzde yüzde 95’lere ulaşmıştır. Bu aşamada Türkiye Cumhuriyeti ciddi anlamda ivme kazanmıştır. Ama yeterli midir? noktasına geldiğimiz zaman yeterli olmadığı da bir vakadır. Bu bağlamda bu sempozyumun Burdur’da düzenlenmesi bizleri çok memnun etmiştir. Gerek yurt içinden, gerek yurt dışından katılan tüm katılımcılara teşekkür ediyorum” dedi.

Sempozyumda ikinci konuşmayı Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sibel KARAKELLE yaptı. Eğitim öğretimin önemini vurgulayan konuşmasında eğitimde bu güne kadar gelinen noktanın son derece önemli olduğunu aktardı.

Dekan KARAKELLE’nin konuşmasından sonra The University of Hong Kong' dan Prof. Dr. Jimmy de La TORRE konuşmasını yaptı.

Bilişsel tanı modellerinden bahseden Prof. Dr. Jimmy de LA TORRE; “Öğrenciye açıklayıcı kullanıcı geri dönüt vermek temel amaçtır. Bilişsel tanı modellerinde öğrenci profilleri çıkarılır. Bu çıkarımda da 1 ve 0 kullanılır. 1- Öğrencinin her hangi bir yeteneği, her hangi bir soruya cevap vermekte uzman olduğunu gösterir. 0’da o yeteneğe, o niteliğe sahip olmadığını gösterir” dedi.

Madde Teknik Kuramı ile Bilişsel Tanı Modeli arasındaki farkı gösteren Prof. Dr. Jimmy de LA TORRE soru yöntemleri ile arasındaki farkı anlattı.

MATEMATİĞİN EN TEMEL KONUSU ORAN VE ORANTIDIR

Projeye başladıklarından itibaren neler yaptıklarını da aktaran Prof. Dr. Jimmy de LA TORRE, “Projeye öncelikle bir matematik konusu seçerek başladık. Oran ve orantı konusu seçildi.  Bunu seçmemizdeki amaç da, yaptığımız araştırmalarda matematiğin en temel konusunun oran ve orantı olmasıdır. Hatta sadece matematik değil, fizik ve kimyada da en temel konu budur. Oran ve orantıyı bilmek bu üç derste ciddi başarı sağlayacaktır. Konu seçildikten sonra oran orantı konusunda niteliklerin belirlenmesi konusuna geçtik. Bu nitelikler belirlenirken dikkat edilen bazı durumlar var. Birincisi ölçülebilir olmalı. Ölçemezseniz, geliştiremezsiniz. İkincisi açıklanabilir olmalı, pedagojik olarak doğru olmalı, sınıfta uygulanabilir olmalı ve bilgilendirici olmalıdır. Bunun için 25-30 yıl boyunca yazılmış 400’ün üzerinde kitap inceledik ve bunların içerisinden 75 tane kitap seçtik. Projeye alan uzmanlarını da katarak oran orantı konusunda 6 tane nitelik ortaya konuldu. Bunlar, ön nitelik, karşılaştırma ve sıralama, yapılandırma, çarpma ile ilgili işlemler, mantıksal akıl yürütme, soruları çözebilmek için gerekli algoritmaları uygulayabilme. Nitelikler belirlendikten sonra bu niteliklerin ölçülebileceği soruları yazma işine geçildi. Öncelikli olarak New Jersey eyaletinde yapılan sınav incelendi. Yaklaşık 1600 madde. Bunların yüzde 70’i çok tanıdık olduğumuz x’i bulma üzerine. Ama bu sorularda öğrencinin hangi niteliğe sahip olması gerektiğine karar veremedik. Bu nedenle kendi sorularımızı yazmaya karar verdik. Soruları yazarken de öğrencilere sadece soru sormak değil, soru ve cevabı vererek çocuğun kendi yeteneğini farkına varmasını sağladık” dedi.

Bilişsel tanı modellerinde kullanılan psikomotik modellerden de bahseden Prof. Dr. Jimmy de LA TORRE konuşmasını MAKÜ’ye bu sempozyuma ev sahipliği yaptığı için teşekkür ederek sonlandırdı.

Daha sonra Hacettepe Üniversitesi'nden Prof. Dr. Halil YURDUGÜL konuşmasını yaptı. Başka bir dil öğrenme ve dili geliştirme amaçlı yaptığı sunumunda öğrencilerin dikkatini çekecek örneklerle açıkladı.

Son konuşmacı olarak Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nden Prof. Dr. Soner YILDIRIM da Eğitimdeki metotlar ve analizleri hakkındaki sunumunu gerçekleştirdi.

Konuşmalar sonrası Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Durmuş ACAR konuşmacılara MAKÜ anmalıklarını takdim etti.


Görseller

DUYURULAR

  • Rektör Prof. Dr. Hüseyin Dalgar'ın Ramazan Bayramı Mesajı | 09.04.2024
  • Acı Kaybımız... | 01.04.2024
  • MAKÜ Üniversite Öğrencileri Proje Yarışması | 29.03.2024
  • Acı Kaybımız.. | 25.03.2024
  • Rektör Prof. Dr. Hüseyin Dalgar'ın 18 Mart Mesajı | 18.03.2024
  • Rektör Prof. Dr. Hüseyin Dalgar'ın Üniversitemizin Kuruluşunun 18. Yıldönümü Mesajı | 17.03.2024
  • Acı Kaybımız... | 16.02.2024
  • Güney Kariyer Fuarına Gidiyoruz! | 06.02.2024