Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi T.C. MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ İstilalden İstikbale
 
 
ANA SAYFA ÜNİVERSİTEMİZ YÖNETİM AKADEMİK BİRİMLER İDARİ BİRİMLER KÜTÜPHANE ÖĞRENCİ İŞLERİ İLETİŞİM ENGLISH
 
 
MAKÜ’de Çocuk İstismarı Konuşuldu
Rektörlük 17.10.2017

Çocuğun sağlığını, zihinsel, fiziksel ve psikolojik gelişimini, benliğini olumsuz yönde etkileyen; başa çıkamadığı yıkıcı ve zarar verici hareket ya da davranışları kapsayan çocuk istismarı ve ihlali konusunun ele alındığı, “Çocuk İstismarını ve İhlalini Önleme ve Çocuk Koruma Kanunu” konulu konferans, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Topluluğu (PDR) tarafından Konferans ve Sergi Salonunda gerçekleştirildi.

Saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın okunması ile başlayan konferansın açılış konuşmasını MAKÜ Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi, PDR Akademik Danışmanı Doç. Dr. Firdevs SAVİ ÇAKAR yaptı. ÇAKAR, “Çocuk istismarını anlamadan korumamız mümkün değildir. Ortaya çıkarılması, önlenmesi ve koruma konusunda daha nitelikli olunması gerektiğini biliyoruz. Hem gelecekte çocukları istismar etmeme hem de başkaları tarafından istismar edilmesini önleme açısından özellikle öğretmen adaylarının bu konuda eğitim alması bizler açısından çok önemli. Burdur il merkezinde çocuk koruma kanunu koordinasyon kurulu var. Üniversite de bu kurulun bir üyesi. Üniversite olarak kanunun yükümlülüklerini bilme ve anlatma adına yükümlülüklerimiz var. Bu amaçla yola çıktık. Cinsel istismar genellikle çocuğa en yakın kişiler tarafından yapılır ve tüm sosyoekonomik düzeylerde görülür. Çocuk istismarında en çok istismar edenler küçük yaş grubunda en çok anneler, erkeklerde biraz büyüyünce babalar ve okul döneminde ise öğretmenler istismar edebiliyor. İstismar kasıtlı eylemlerden oluşur. Çocuğun gelişim dönemi göz önüne alındığında onların hayal edebileceği, uydurabileceği, yalan söyleyebileceği durum değildir. Çocuklar istismarı tanımlama, durdurma, önleme yeterliliğine henüz sahip değildir ve gelişim dönemi özellikleri nedeniyle engelleyemezler. Özellikle 0-7 yaş istismar için risk grupları arasıra giriyor çünkü kendilerini ifade edemiyorlar ve korkuyorlar. Çocuk istismarı ve ihmali uygulanma biçimlerine göre fiziksel, cinsel, duygusal ve ekonomik olarak sınıflandırılabilir. Dünyada kadın ve erkeklerin 20sinin geçmişte cinsel istismar, tacize maruz kaldığına dair dünya istatistikleri mevcut. Sadece kız değil erkek çocuklar da risk altındadır. Çocuklar cinsel istismarla ilgili doğruyu söyler. Atlatabilir ve iyileşebilirler. O yüzden yetişkinler çocuklara inanarak iyileşmesine yardımcı olabilirler. Bu yardım en iyi okullarda yapılır. Sınıf ortamı, arkadaşları ve öğretmenleri etkili iletişimle çocuklara yardımcı olabilirler. İstismarın nedenleri arasında toplum, aile, çocuk ve yetersiz yasal uygulamalar gibi faktörleri sayabiliriz. Pasif, bağımlı, içedönük, kaygılı, korkulu, güçsüz, endişelerini dile getiremeyen, teh içeren davranışı tanımayan ve ifade edemeyen çocuklar yüksek risk gurubuna girmektedir.” şeklinde ifadeler kullandı. İstismarın anlaşılma şekilleri üzerinde duran ÇAKAR, “Davranışlarından, uyum düzeyinden, akranlarınla ilişkilerinden, küçük çocuklarda oyunlar ve oyunların içeriği, çizdikleri resimler önemli ip uçları verecektir. Sevdiklerini üzmek istememeleri, suçlanacaklarını düşünmeleri veya istismarı tarafından korkutulması çocukların susmasına neden olabilir. Öğretmenlerin istismarı önlemede iki temel rolü bulunmaktadır. Biri çocuğa uygulanan istismarı tanımlamak ve durdurmak diğeri ise kendisi çocuğu istismar etmeyerek olumlu bir model olmaktır.” dedi.

Burdur Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü’nden Sosyal Hizmet Uzmanı Murat GİRGİN ise çocuk koruma kanunu kadar çocuk dostu olmanın önemine değindi ve sözlerine şöyle devam etti: “Çocuk korunmaya muhtaç olduğu için özellikle çocuklar üzerinde duruyoruz. Bir ülkenin sosyal politikalara ne kadar önem verdiği gelişmişlik düzeyi ile de ilgilidir. Çocuk olmak başlı başına korunma ihtiyacını beraberinde getiriyor. Ancak koruma ihtiyacı içerisinde olmak daha özel bir durum olarak yasal çerçeveye dayandırılmıştır. Konu ile ilgili mevzuatlara gelince, medeni kanun, ceza kanunu, danışmanlık tedbiri kararlarının uygulama esaslarını, denetimli serbestlik hizmetleri ve ailenin korunması kanunlarını bilmemiz gerekiyor. Çocuk koruma kanununda bildirim yükümlülüğü bulunmaktadır. Çocuğun koruma altına alınması gereken durumları sosyal hizmet kurumuna bildirme yükümlülüğü vardır. Uygulamada en fazla sıkıntı yaşadığımız bildirme yükümlülüğüdür. Birçok sebepten ötürü bu gerçekleşiyor. Kamu görevlisinin suçu bildirmemesi nedeniyle sıkıntı yaşayabiliriz. Bizlere gelen herhangi bir şikâyeti bildirmek zorundayız.  Sadece öğrendiğimizi raporlaştırıp bildirmekle yükümlüyüz, yargılama hakkımız yok. Bildirmediğimiz takdirde bizlerde suç işlemiş gibi oluyoruz. Çocuklar bu gibi durumlarda danışmanlık, eğitim, sağlık, barınma ve bakım gibi konularda destek sağlanıyor.” ifadelerini kullandı ve istismar ile ilgili sürecin işleyişi hakkında bilgiler aktardı.

‘Danışman Tedbirleri’ konulu sunum gerçekleştiren Burdur Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü’nden Psikolojik Danışman Umut AYDOĞA ise “Danışmanlık tedbirinin amacı çocuğun ailesinin yanında korunmasını sağlamak, çocuğa ve ona bakmakla yükümlü olanlara destek olmaktır. Danışmanlık tedbiri, tek başına uygulanabileceği gibi diğer tedbirlerle de uygulanabilir. Danışmanlık hizmeti verecek kurumlar Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve yerel yönetimlerdir. Bu süreçte insan sevgisiyle dolu olmak, sabırlı olmak ve iyi bir dinleyici olmak çok önemlidir. Danışmanlık yapacak kişi, mahkeme tarafından verilen kararın kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren derhal başlamakla yükümlüdür.” ifadelerini kullanarak yükümlü olunan süreç ve tedbirlerin uygulama aşamaları ve uygulamada yaşanabilecek güçlükler ile ilgili bilgileri katılımcılarla paylaştı.

Konferans, katılımcılardan gelen soruların yanıtlanması ile son buldu.

   
 
Fotoğraflar/Resimler
Diğer Haberler-Duyurular
  Kurum İdari Kurulu Toplantı Tutanağı 17.11.2017
  Öğretim Üyesi Alım İlanı 16.11.2017
  Teknik Bilimler MYO İç Mekan Tasarımı Programından Teknik Geziler 15.11.2017
  Başkan BULUT’tan Rektör KORKMAZ’a ziyaret 15.11.2017
  Fakülte Birincilerine YÖK Başkanından Kutlama Belgesi 14.11.2017
  MAKÜ Spordan Gol Yağmuru 13.11.2017
  MAKÜ İdari Personeline Hizmet İçi Eğitim Verildi 13.11.2017
  Türk-Alman İlişkileri MAKÜ’de Konuşuldu 09.11.2017
  2017-2018 Dönemi Pedagojik Formasyon Eğitimi Duyurusu 07.11.2017
  MAKÜ Öğrencilerinden Dokuzçam Köyü Ortaokulu öğrencilerine ziyaret 06.11.2017
  MAKÜ’ye 3 Bin Kişilik Öğrenci Yurdu Yapılacak 03.11.2017
  MAKÜ’den Balkan Üniversiteleri ile Akademik İş Birliği 02.11.2017
  MAKÜ’de İl Gelişim Planı Toplantısı Yapıldı 01.11.2017
  Üniversitemiz Yemekhane Ring Servisi Hakkında Duyuru 31.10.2017
  Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınav Duyurusu 30.10.2017
  Rektör KORKMAZ Basının Sorularını Yanıtladı 31.10.2017
  MAKÜ Spor “Farklı” Liderliğini Sürdürüyor 30.10.2017
  MAKÜ’de Karadeniz Rüzgârı 28.10.2017
  Necati ve Saykolar MAKÜ’lü Öğrenciler İçin Sahne Aldı 27.10.2017
  Şehir-Yerleşke Ulaşımı ve Yerleşke İçi Ulaşım Konulu Toplantı Yapıldı 26.10.2017
  “Radyo ve Televizyon Yayıncılığında Mesleki Yeterlilik Sertifikaları ve Telif Hakları” 24.10.2017
  Müzik Kültürümüz Gençlere Tanıtıldı 23.10.2017
 
Facebook Twitter
Servisler
    E-Posta
    Öğrenci E-Posta
    Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS-Öğrenci)
    Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS-Akademisyen)
    Rehber
    Akademik Takvim
    Akademik ve Blog Sistemi (ABS)
    Bilimsel ve Teknoloji UAM
    Yemek Listesi
    Yemekhane Akıllı Kart ve Rezervasyon
    Elektronik Belge Yönetim Sistemi (EBYS)
 
  ARA
MAKU-TV   MAKU Sosyal Tesisler
MAKU-Android  
Erasmus+Sust-Eco-Project
 
 
 








 
author:İsmail ATICI, Can YASTIOĞLU, cyastioglu@mehmetakif.edu.tr, Gürkan GÖÇER, ggocer@mehmetakif.edu.tr, Hüseyin KARAOĞLU, hkaraoglu@mehmetakif.edu.tr publisher:İsmail ATICI, Can YASTIOĞLU, cyastioglu@mehmetakif.edu.tr, Gürkan GÖÇER, ggocer@mehmetakif.edu.tr, Hüseyin KARAOĞLU, hkaraoglu@mehmetakif.edu.tr, Tarık KABAK, tkabak@mehmetakif.edu.tr